Saturday, May 05, 2007

无题

这几天关注家乡的社会动态。很遗憾,这几年马来西亚的发展确实让人难过,没有进步,而更显得退步了。

警察和选举委员会袒护执政权力,不时转来的暴力行为,宣传的人身攻击,这丑陋的选举,让人失望。国阵用50块钞票就能收买选民,更证明我国人民的素质依然落后。民主思想在我国还依然不能深入全体人民的思想,50年的独立,我们全体人民需要反省。5年一次的大选,就只沦为了民主的一种形式,而不是每个人民一个崇高的理想和不可超越的道德标准。这样的民主和共产制度没有分别。我在美国这里嘲笑中国人不懂如何投票选出自己的领袖,其实我又好得他们多少??我并不能为我国所奉行的民主制度而自豪,所以很失望。

国阵的诋毁对手的做法虽然低贱,但除了生气以外,他毕竟也在行使他的竞选权利。我的灰心的是:这样的手段却切切实实的赢得了选举。我不禁要问,我国全民的素质到底去到了哪里?为什么50年的独立过程,我国人民没有一丝丝的长进?到底人民关心的是什么?

刚才朋友在网络上羡慕我能美国梦,还劝我留在美国,不要回Malaysia发展。他的好意我心领了。但这让我很不安。
或许,在这里,我可以向我的朋友和家人澄清:我来美国是因为物理,不是为了美国梦的。虽然全世界许许多多的人们都冲着美国而来,虽然美国被人们称做是世界的中心,但是,我这个夹在这些人群的身躯,确确实实是为学习而来的。
物理是我的兴趣,我把它当成理想。我为学习理想而来,并不是为美国而来。美国梦是什么,对我来说一点概念也没有。如果我身边的朋友和家人认为我为美国梦而来,我会很遗憾的。

能追逐更高的知识境界是很美好的,我很珍惜这样的机会,因为我经过艰辛的过程。所以我知道为何我要来这里,为什么我会在这里。I know why I am here,所以更珍惜学习的机会。

我丢下了我的家人,和我的爱人,只身一人的环境是很不好受的。虽然这里也有朋友,但又如何能和家人爱人相比呢?如果说来到这里学习只是短暂的过程,回家只是迟早的事情。但如果就想留在这里,我还没有这样的准备。
龙应台说得没错,少年时期的一切,是会伴你一生的。家乡的食物,风景,气候,或许是一生所忘不了的。

回过头来,学习越多,越要懂得学会谦卑。往往人越往高处爬,越容易过于自信,而变成自大;我一直紧记于心,提醒自己。像Feynman说的,所谓科学,是不信有所谓的专家。在大自然面前,又有谁比谁更优越呢?

~~~~~
The translated article below is to train my English writing:

There are many social issues arising recently in Malaysia, e.g. the Machap and Ijok by-election, corruption, inflation, Tol, Anwar Ibrahim, Mandarin education, etc.

I’m very disappointed with the social development in Malaysia. Our politic system is still polluted by the racial politic after the 50 years of independence.

People don’t care about any corruption issue. If our constituencies can be suborned simply by RM50. I can foresee how Malaysian future is.
I’m sad to see the dirty election in Malaysia. Barisan National abuses the national resources for their own politcal benefit, but our constituencies do not show their anger and reject its candidate. I don’t mean to blame Barisan National because they use the ”right” approbated by the people to run for. People take this behavior, but neglect the morality and the noble value of democracy. I’m worry about the quality of the people and the future of Malaysia. I’m sad and disappointed that I cannot be proud of my people and the democratic system of my country.
A friend envied I can be now in US, making an American dream to come true. He even suggested me to stay in US and do not come back to Malaysia again. I appreciate his advice, but his words also make me unease. What’s wrong with the society which is not able to keep its people staying there?
I should insist that I come to US because of Physics. I come here to learn Physics. I don’t know and no interest to know what the American dream is. Many people around the world are looking for a better life in US. People regard US as the center of the world. May be they are all right, but this is not why I am here.

It is a tough decision to leave my family and my lover so far away. Though I have friends and I am not really alone here, after all here is not my home. I wish my friends and my family understand my intention of being in US.

1 comment:

Lynn said...

Dear Chee Huei,

I am impressed by reading your blog, especially this piece that I particularly commented on.

I am glad to know your ultimate objective of being in US.

I totally agree with you that most Malaysians (especially non-bumiputra) cant see their future of being in homeland. Why cant our home country retain people who are be able to contribute? Is our country able to rebuild her people's trust? Or has our country ever tried to rebuild? I have not seen a clue as at to-date.

Best regards,
Lynn

P/S : May I suggest you to delete this sentence "BN abuses... candidate" which might be bringing you troubles.